Sprawdź, jak korekta VAT oddziałuje na przychody i koszty
Podstawową zasadą VAT jest jego niewpływanie na podatki dochodowe czyli niegenerowanie na ich gruncie obowiązku podatkowego. Mogą się jednak zdarzyć przypadki korekty podatku naliczonego. Konsekwencją zaś będzie konieczność zapłaty podatku dochodowego. Dzieje się tak w sytuacji gdy korekta w VAT znajduje odbicie w przychodach lub kosztach.
- Data: 28.08.2023
Jak rozliczać kosztowo nakłady ponoszone na ulepszenie obcego środka trwałego
Korzystanie przez przedsiębiorcę ze środków trwałych nie stanowiących jego własności, jest powszechną praktyką. Bo przecież nie status prawny środka trwałego (pominąwszy posiadanie w złej wierze) jest istotny, lecz możliwość jego wykorzystania w prowadzonej działalności, jego przydatność w procesach produkcyjnych. Środki trwałe nawet takie nie stanowiące własności przedsiębiorcy wymagają niekiedy ponoszenia nie nakładów finansowych np. gdy zachodzi konieczność dostosowania go do konkretnych wymagań podmiotu prowadzącego działalność. W takiej sytuacji mówić można o nakładach ponoszonych na ulepszenie środka trwałego. Sprawdźmy więc, jak rozliczać kosztowo nakłady ponoszone na ulepszenie obcego środka trwałego.
- Data: 14.07.2023
Jak rozliczać koszty związane z pracą zdalną po zmianie przepisów
Nowelizacja Kodeksu pracy sprawiła, że praca zdalna została wprowadzona do przepisów tej ustawy jako oficjalna forma organizowania i wykonywania przez pracowników obowiązków służbowych na odległość. Zmiany dotyczą nie tylko związanych z nią praw i obowiązków stron w zakresie prawa pracy, ale również ich skutków na gruncie podatkowym. Sprawdźmy zatem, jak rozliczać koszty związane z pracą zdalną.
- Data: 14.07.2023
Podatkowe skutki zapłaty zaległych składek ZUS za pracownika
Od wielu lat toczyły się spory, czy po stronie pracownika powstaje przychód z tytułu zapłaty przez jego zakład pracy zaległych składek ZUS, w części finansowanej przez tego pracownika. Wątpliwości dotyczą również kwestii czy poniesione z tego tytułu wydatki pracodawcy wolno jest ująć w kosztach podatkowych. Sprawdź, jak do tych zagadnień odnoszą się organy fiskusa, a także sądy administracyjne.
- Data: 14.07.2023
Czy odszkodowanie dla pracownika za rozwiązanie umowy o pracę, jest kosztem pracodawcy
Zdaniem sądów istotą odszkodowania, jako sankcji cywilnoprawnej jest dotknięcie jej dolegliwością podmiotu, który naruszył przepisy obowiązującego prawa. Nieuprawnione jest przerzucanie na budżet państwa konsekwencji ponoszonych przez podatnika wydatków, stanowiących rezultat niezgodnego z prawem postępowania.
- Data: 16.06.2023
Podatkowe aspekty działalności fundacji rodzinnej w Polsce
W dniu 22 maja weszły w życie przepisy o fundacji rodzinnej. Mino tego, że prawne ramy działalności takich podmiotów zostały skonstruowane tak, aby była ona neutralna podatkowo, to jednak w pewnych przypadkach może wystąpić konieczność zapłaty podatku dochodowego zarówno po stronie samej fundacji, jak i związanych z nią osób.
- Data: 16.06.2023
Zmiany w PIT od 1 lipca 2023 r.
Uchwalona ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, oprócz zmian w VAT (tzw. pakiet SLIM VAT 3), wprowadza ważne zmiany między innymi w ustawie o PIT oraz w ustawie o podatku od spadków i darowizn. Zmiany dotyczą ulgi rehabilitacyjnej i ulgi na dziecko, rozliczania dochodów z tytułu udziałów w funduszach kapitałowych, czy też najmu mieszkania przez małżonków.
- Data: 01.06.2023
Koszty wspólne w ustawach i PIT i CIT
Pojęcie “koszty wspólne” może być rozumiane w szeroki i dość skomplikowany sposób. Mogą one być generowane w przypadku, gdy przetwarzanie danego surowca (czy szerzej – zasobów produkcyjnych), przynosi skutek w postaci wykonania dwóch lub większej ilości finalnych produktów. Powstają, gdy taki efekt jest naturalnym wynikiem procesu produkcyjnego, nie zaś skutkiem decyzji osób zarządzających podmiotem gospodarczym.
- Data: 15.05.2023
Nowe przepisy o pracy zdalnej: Zwrot kosztów pracownikom pracującym zdalnie obowiązkiem pracodawcy
Z dniem 7 kwietnia br. do Kodeksu pracy zostały wprowadzone przepisy regulujące organizację i wykonywanie pracy zdalnej. Na ich podstawie pracodawcy będą mieli obowiązek rekompensowania pracownikom poniesione wydatki w związku z taką pracą. Niestety, z powodu stosunkowo lakonicznych kodeksowych zapisów w tym zakresie, wielu pracodawców może mieć problemy z ustaleniem wysokości takich świadczeń.
- Data: 15.05.2023
W którym momencie wydatki na zaniechaną inwestycję stają się kosztem podatkowym
W działalności gospodarczej inwestowanie to konieczność. Nie można bez niego funkcjonować na rynku. Aby sprostać konkurencji inwestowania nie da się uniknąć. Inwestycja, to ponoszenie kosztu zarówno tego bezpośredniego jak i pośredniego. Czasami jednak zdarza się, iż przedsiębiorca rezygnuje z już realizowanej inwestycji. Mogą być tego różne przyczyny. Czy w takim przypadku również można mówić o poniesieniu wydatku, który zostanie uznany za koszt uzyskania przychodu?
- Data: 15.05.2023
- « pierwsza
- «
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- »
- ostatnia »