Jakie nowe obowiązki nakłada na podatników dyrektywa DAC-7

Dodano: 20 marca 2024
cfe0a3e56fc7c3a4777e93f5f09c96b985c5155e-xlarge

DAC-7 to część zbioru unijnych regulacji prawnych określanych jako dyrektywy w sprawie współpracy administracyjnej. Regulacje DAC dotyczą zatem usprawnienia współpracy transgranicznej między państwami członkowskimi UE oraz zwiększenia przejrzystości w zakresie opodatkowania. Wprowadzona w roku 2021 DAC-7 reguluje zagadnienia dotyczące szeroko rozumianej gospodarki cyfrowej, w szczególności związane z działalnością platform cyfrowych. Reguluje wymogi w zakresie zgłaszania informacji o działalności użytkowników platform cyfrowych po to, aby zapobiegać unikaniu opodatkowania i zapewnić większą przejrzystość w zakresie dochodów generowanych w gospodarce cyfrowej.

Regulacje DAC-7 obejmują w szczególności:

1)obowiązki informacyjne dla platform cyfrowych: platformy cyfrowe będą musiały zgłaszać do odpowiedniego organu podatkowego informacje o dochodach generowanych przez ich użytkowników z krajów UE. Obowiązek ten obejmuje zarówno platformy z siedzibą w UE, jak i poza jej terytorium;

2)automatyczną wymianę informacji: określone informacje związane z działalnością platform będą automatycznie wymieniane między poszczególnymi państwami członkowskimi UE. Powyższe ma zapewnić możliwość weryfikacji, czy dochody generowane przy użyciu platformy cyfrowej są prawidłowo opodatkowane;

3)identyfikację użytkowników platform: na platformy cyfrowe nałożony zostanie obowiązek weryfikacji tożsamości użytkowników oraz podawania szczegółowych informacji związanych z zawieranymi transakcjami.

Jakich platform cyfrowych dotyczy DAC-7

Przepisy DAC-7 obejmują swoim zakresem działalność platform cyfrowych związanych z różnymi branżami. DAC-7 koncentruje się na platformach, które pośredniczą w sprzedaży towarów i usług. Finalnie o tym, czy dana platforma podlega regulacjom DAC-7, decydują następujące przesłanki:

1)rodzaj działalności: DAC-7 dotyczy platform cyfrowych, które umożliwiają użytkownikom sprzedaż towarów lub świadczenie usług. Można tutaj wskazać np. na platformy ogłoszeniowe oraz platformy oferujące sprzedaż odzieży używanej, wynajem nieruchomości, transport lub usługi freelancerskie;

2)zasięg terytorialny: DAC-7 dotyczy platform działających na terytorium Unii Europejskiej, niezależnie od tego, czy mają one siedzibę w UE, czy poza nią. Istotne jest zatem to, czy platforma umożliwia sprzedaż towarów lub usług użytkownikom z krajów członkowskich UE;

Z punktu widzenia działalności platform cyfrowych niezwykle ważne jest zatem ustalenie, czy podlegają one pod przepisy DAC-7. Pozwoli to na ewentualne dostosowanie systemów i obowiązujących procesów w celu spełnienia przez platformy cyfrowe wymogów dotyczących raportowania i weryfikacji tożsamości ich użytkowników.

Które dane użytkowników podlegają raportowaniu w Polsce

Zgodnie ze zmianami wprowadzonymi dyrektywą Rady (UE) 2021/514 z 22 marca 2021 r. operatorzy platform cyfrowych powinni przekazać organom pierwsze sprawozdania za rok 2023 do końca stycznia 2024 roku. Zestawienia powinny zawierać dane o sprzedawcach i usługodawcach korzystających z takich platform.

Unijne regulacje powinny były zostać uwzględnione w krajowym porządku prawnym do 31 grudnia 2022 r. Istotne jest jednak to, że formalne wdrożenie dyrektywy DAC-7 w Polsce jeszcze nie nastąpiło (na dzień sporządzania niniejszego artykułu). Taka sytuacja rodzi niepewność wśród operatorów platform, albowiem przewidziany w dyrektywie unijnej obowiązek dotyczący ich działalności nie doczekał się jeszcze stosownej implementacji.

Nie można jednak wykluczyć sytuacji, w której platformy cyfrowe zostaną zobligowane do retrospektywnego raportowania danych swoich użytkowników. Zgodnie z aktualnie opublikowanym przez polskiego ustawodawcę projektem ustawy z 11 maja 2023 r. pierwsze raportowanie ma odbyć się już od 1 stycznia 2024 r. i dotyczyć okresu sprawozdawczego, który zakończy się w 2023 roku. Istotne jest przy tym to, że brak spełnienia obowiązków raportowych może wiązać się z wysokimi karami.

Co powinien wiedzieć użytkownik platform cyfrowych

DAC-7 reguluje obowiązki platform cyfrowych dotyczące zbierania danych o transakcjach ich użytkowników. W konsekwencji gromadzone przez platformy informacje mają umożliwić organom podatkowym sprawną identyfikację osób sprzedających towary lub usługi na skalę wykraczającą poza tzw. sprzedaż prywatną. Chodzi tutaj o wykrycie osób, które w rzeczywistości prowadzą zorganizowaną działalność gospodarczą w celach zarobkowych, przez co ich czynności powinny podlegać opodatkowaniu.

Zgodnie z DAC-7 operatorzy platform cyfrowych zobligowani będą raportować do właściwych organów państwowych informacje dotyczące użytkowników (sprzedawców bądź usługodawców), którzy w danym roku kalendarzowym spełniali określone kryteria (np. dokonali więcej niż 30 transakcji, lub którzy uzyskali z tego tytułu wynagrodzenie powyżej 2.000 euro). Obowiązek raportowy za dany rok upływa 31 stycznia roku następnego.

Jak DAC-7 wpłynie na korzystających z platform cyfrowych

Pomimo że DAC-7 nakłada obowiązki na operatorów platform cyfrowych, to jej implementacja może mieć również pośredni wpływ na użytkowników korzystających z tych platform.

Wdrożenie DAC-7 może wpłynąć na użytkowników platform w następujący sposób:

1)korzystanie z danej platformy cyfrowej może okazać się dla użytkowników bardziej transparentne w zakresie sposobu, w jaki transakcje są rejestrowane i raportowane do organów podatkowych,

2)użytkownicy powinni mieć większą świadomość na temat tego, że zawierane przez nich transakcje mogą zostać ocenione przez organy podatkowe za przejaw podlegającej opodatkowaniu działalności gospodarczej,

3)działalność wielu użytkowników może ulec ograniczeniu na skutek potencjalnego ryzyka uznania dokonywanej przez nich sprzedaży jako działalności podlegającej opodatkowaniu,

4)na platformach może zostać wprowadzona dodatkowa weryfikacja tożsamości sprzedawców/usługodawców, co wiązać się może z koniecznością przedstawienia przez nich określonych danych;

5)wzrosnąć mogą ceny oferowanych produktów lub usług. Nie można wykluczyć, że jeśli operatorzy platform będą zmuszeni do poniesienia dodatkowych kosztów związanych z przestrzeganiem przepisów (np. z tytułu zatrudnienia nowych osób zajmujących się weryfikacją zgodności działania platformy z DAC-7 lub z tytułu doszkalania już zatrudnionych pracowników), to koszty te zostaną przeniesione (przynajmniej w części) na kupujących.

Jak przygotować się do nadchodzących zmian

Implementacja DAC-7 powinna nastąpić niebawem. Nowe obowiązki to przede wszystkim wyzwanie dla platform cyfrowych. Operatorzy tych platform będą bowiem zobligowani do raportowania wielu danych związanych z transakcjami dokonywanymi przez ich użytkowników.

Choć implementacja przepisów dyrektywy unijnej jeszcze nie nastąpiła, należy jednak wcześniej rozpocząć stosowne przygotowania. Trzeba też rozważyć przeprowadzenie audytu istniejących w firmie procedur oraz dokonać ewentualnej modyfikacji obowiązujących na platformach regulaminów sprzedaży. Niezbędne okazać się może również odpowiednie przeszkolenie osób mających odpowiadać w firmie za przestrzeganie przepisów związanych z nowymi obowiązkami.

Natomiast z punktu widzenia użytkowników platform cyfrowych należy zwrócić uwagę, że raportowaniu będą podlegać sprzedawcy/usługodawcy, którzy przekroczą określone progi sprzedażowe (ponad kwotę 2.000 euro lub ponad 30 transakcji w skali roku).

Choć progi te nie są wysokie, a ich przekroczenie w wielu przypadkach nie będzie trudne, to należy pamiętać, że sama okoliczność zaraportowania przez platformę danych o takich transakcjach do organów podatkowych nie oznacza automatycznie, że użytkownik prowadzi profesjonalną działalność zarobkową.

Samo zaraportowanie transakcji danego użytkownika nie oznacza zatem, że jego czynności podlegają opodatkowaniu jako przedsiębiorcy prowadzącego działalność handlową. Pomimo przekroczenia wskazanych powyżej progów sprzedaż w dalszym ciągu wiązać się może z działalnością nieprofesjonalną i dotyczyć wyłącznie zarządu majątkiem prywatnym użytkownika.

W dniu 13 lutego 20234 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt nowelizacji przepisów, który ma wdrożyć unijną dyrektywę DAC7. Resort finansów chce, aby przepisy wprowadzające do polskiego porządku prawnego dyrektywę DAC-7 weszły w życie 1 lipca 2024 r.

Źródło:

Źródło:

Projekt ustawy o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw (numer projektu z wykazu RCL: UC136), implementującego do polskiego porządku prawnego dyrektywę Rady (UE) 2021/514 z 22 marca 2021 r. zmieniającą dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania (Dz.Urz. L 104 z 25.03.2021, str. 1).

Ustawa z 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami (Dz.U. z 2017 r. poz. 648 ze zm.).

Autor:

Jakub Sitarski,radca prawny, doradca podatkowy

Numer 254 Maj 2024

Numer 254 Maj 2024
Dostępny w wersji elektronicznej