Czy można zaliczyć w koszty wydatki na szkolenie związane ze sprzedażą produktów

Dodano: 13 lutego 2024
pracownicy korporacji
Pytanie: Spółka organizuje szkolenia dla kontrahentów i osób odpowiedzialnych i mających wpływ na sprzedaż marek własnych niebędących pracownikami spółki. Szkolenia mają na celu przekazanie stosownej wiedzy na temat produktów przez nią sprzedawanych, ich cech jakościowych, użytkowych czy technicznych. Szkolenie składa się z dwóch części: wykładowej i warsztatowej. Szkolenie jest dwudniowe i organizowane jest w hotelu, który udostępnia salę konferencyjną, zapewnia wyżywienie i nocleg. Następnie hotel wystawia fakturę o treści „organizacja konferencji”. Czy w związku z tym taką fakturę można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu?
Odpowiedź:

Tak, można zaliczyć opisane wydatki w koszty uzyskania przychodu. Służą one poznaniu produktów sprzedażowych. Organizowane jest szkolenie z tego tytułu.

Wydatek można zaliczyć do kosztów podatkowych, jeżeli:

-jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

- został właściwie udokumentowany,

- nie może znajdować się w grupie wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodu kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Czym jest reklama

Reklamą jest „działanie polegające na zachęcaniu potencjalnych klientów do zakupu określonych towarów i usług”. Reklamą jest też „napis, rysunek, plakat, film itp. służące temu celowi”. Za reklamę należy więc uznać rozpowszechnianie informacji o danym towarze, w celu zwrócenia na niego uwagi i zachęcenia do zakupu.

Reklama polega na rozpowszechnianiu informacji o zaletach i wartościach towarów, miejscach ich nabycia, chwaleniu kogoś i zalecaniu czegoś, prezentowaniu danego towaru, danej usługi, marki, cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych, modnych czy nawet prowokujących, aby skłonić jak największą liczbę potencjalnych nabywców do zakupu lub korzystania z usługi.

Kiedy mówimy o reprezentacji

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje również terminu „reprezentacja”, dlatego też ponownie należy posłużyć się wykładnią językową. I tak ,,reprezentacja to występowanie w imieniu firmy, wiążące się z okazałością, w celu wywołania dobrego wrażenia. Obejmuje ona swym pojęciem działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych pomiędzy podmiotami gospodarczymi. W określeniu »reprezentacja« mieści się więc takie działanie podatnika, które ma na celu stworzenie (utrwalenie) właściwego wizerunku firmy” (por. dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 10 lutego 2010 r., nr IPPB5/423-771/09-4/JC).

Reprezentacja to działania podatnika mające na celu wykreowanie jego określonego wizerunku w celu stworzenia pozytywnych relacji z kontrahentami lub potencjalnymi kontrahentami.

Okiem fiskusa

Jak wskazał dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej nr 0111-KDIB2-3.4010.46.2019, „(…) Dla kwalifikacji określonych wydatków, jako wydatków na reprezentację, wykluczonych z kosztów uzyskania przychodów, nie jest istotne miejsce podawania poczęstunków, czy świadczenia usług gastronomicznych, tj. nie bierze się pod uwagę tego, czy poczęstunki odbywają się w siedzibie firmy, czy też poza nią. Dla oceny takich wydatków nie są także istotne takie cechy jak wystawność, wytworność, okazałość poczęstunków.

Za wydatki na zakup żywności, napojów i usług gastronomicznych, wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT należy uznać te, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, czy działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z uczestnikami takich spotkań.

Wątpliwość wnioskodawcy dotyczy ustalenia, czy wydatki ponoszone przez Niego na usługi gastronomiczne w związku ze spotkaniami z klientami stanowią koszt uzyskania przychodów. Odnosząc powyższe uwarunkowania prawne do przedstawionego przez wnioskodawcę opisu stanu fatycznego, stwierdzić należy, że wskazane w opisie sprawy wydatki związane z organizacją spotkań biznesowych z istniejącymi oraz potencjalnymi kontrahentami Spółki dotyczące zakupu żywności, napojów i usług gastronomicznych, mogą, co do zasady, stanowić koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT”.

Wyjaśnienie MF interpretacji ogólnej – drobne poczęstunki posiłki kosztach

Ministerstwo Finansów wydało interpretację ogólną (zob. pismo z 25 listopada 2013 r., nr DD6/033/127/SOH/2013/RD-120521). W interpretacji tej minister uznał, że nie podlegają wykluczeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT i art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT ponoszone przez podatników wydatki na drobne poczęstunki (np. ciastka, paluszki, kanapki), napoje (np. kawa, herbata, woda mineralna, soki), a także posiłki (np. obiady, lunche), niezależnie od miejsca ich podawania (w siedzibie podatnika, czy też poza nią), podawane podczas prowadzenia rozmów z kontrahentami, inwestorami, wykonawcami etc. dotyczących zakresu prowadzonej przez podatników działalności gospodarczej.

Ciekawe stanowisko zajął organ podatkowy, który wprawdzie uznał, że właściwym czynnikiem imprezy był aspekt reklamowo-promocyjny (marketingowy), ale zakwestionował część wydatków poniesionych w związku z organizacją minitargów.

Minister finansów za koszty uzyskania uznał wydatki na: wyżywienie (poczęstunek w ramach prezentacji dokonywanej w siedzibie spółki – w formie szwedzkiego stołu – kawa, herbata, zimne przekąski), wydatki na gadżety reklamowe – ulotki, banery, zaproszenia oraz wynajem sali konferencyjnej. Natomiast pozostałe wydatki, dotyczące kosztów transportu, kolacji, muzyki na żywo podczas tej kolacji oraz noclegów, były – zdaniem organu podatkowego – kosztami reprezentacyjnymi, które na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT nie mogły stanowić kosztów podatkowych.

Autor:

Monika M. Brzostowska, doradca podatkowy

Numer 254 Maj 2024

Numer 254 Maj 2024
Dostępny w wersji elektronicznej